Tapasztalt sportmasszőr a Balance stábjában
Interjúk

Tapasztalt sportmasszőr a Balance stábjában

2019-02-04 - Január egytől a Balance Sportprevenciós Központban már gyógymasszázsra is van lehetőség. Ezt különféle sportsérülések rehabilitációjának részeként alkalmazzuk. A különféle masszázsfogások segítségével nagyobb sikerrel hathatunk a gyengült izmok erősödésére, a megfelelő izomtónus visszaszerzésére, illetve a megrövidült, fájdalmas, letapadt kötőszöveteket is hatásosan kezelhetjük velük.

Tapasztalt, sokat átélt szakemberrel bővült a Balance Mozgás Központ stábja: Tihanyi Miklós közel két évtizede tevékenykedik a sport világában, foglalkozott labdarúgócsapatokkal, jégkorongozókkal, mostantól pedig elsősorban a Budai Tenisz Centrum és a Blue Tigers Club teniszezőinek segít majd.

- Mikor és hogyan kezdődött a pályafutásod a jelenlegi feladatkörben?

- Közel húsz éve dolgozom sportmasszőrként. 2002-ben végeztem, tizenegy évet tevékenykedtem az Újpest FC labdarúgócsapatánál, illetve két évig párhuzamosan a jégkorongozóknál is. 2013-ban szűnt meg a státuszom, addig végigjártam a szamárlétrát és eljutottam a felnőtt csapatig. 2012-től pedig öt éven keresztül a labdarúgó-szövetségnél dolgoztam a válogatottnál, a korosztályos csapatoknál, egészen az U21-ig. Tavaly pedig az akkor az NB II-ben szereplő MTK futballistáinál voltam. Amikor felkerültek az NB I-be, akkor már nem vállaltam a további munkát. Természetesen jól éreztem magam, de soknak éreztem, hogy foglalt az összes hétvégém.

- Miért választottad életutadként a sportmasszőrséget?

- Tíz évet töltöttem el vendéglátósként, amikor egy tanfolyam révén jött ez a lehetőség. Korábban sportoltam, futballoztam és megtetszett ez a lehetőség. Küzdősportokkal is foglalkoztam, párhuzamosan pedig szurkolóként jártam futballmérkőzésekre. Ez is mutatja, közel áll hozzám a sport. Ezért is gondoltam úgy, kipróbálom magam ebben a szakmában, sportmasszőrként.

- Mennyit változott a sportmasszőrség az eltelt tizenhét évben?

- A Balance Mozgás Központ nemrég rendezett, rendkívül színvonalas előadásán is többször elhangzott, hogy nagyon sok a különbség. Rengeteg olyan dolgot engedtünk el, amelyet alkalmaztunk még a 2000-es évek elején. Sok új módszer jött be. Aki labdarúgó-mérkőzést látott tizenöt-húsz éve, azt figyelhette meg, hogy bemennek a masszőrök, gyúrók és jött a fagyasztás, jegelés stb. Utána általában a sérült testrész pihentetését írták elő, persze törés esetén már egyértelmű volt a gipsz. Akkor olyan folyamatot állítottunk meg, amely inkább a sérült játékos hátrányává vált. Ezek a módszerek mára már megszűntek, napjainkban több és jobb kezelési forma létezik. Vannak mérkőzés közbeni gyorskezelések, illetve, ha szünet van. A csonthártyasérüléseket fagyasztással tudjuk akkor kezelni. Egy komolyabb sérülést a mérkőzés után kötéssel látunk el, hideg-meleg váltófürdőt alkalmazunk. Gyógytornásszal, kineziológiai szalaggal, flossinggal, fdm terápiával javítunk a sportolók állapotán. Hál’ Istennek most már vannak nagyon komoly és hatékony kezelési technikák.

- Van-e különbség a különböző sportágakban szereplő játékosok kezelése között?

- Az izomsérüléseknél, a repedés vagy törés nélküli csontsérüléseknél alkalmazott módszereket minden sportágnál használhatjuk. Ez igaz bármelyik kontakt sportágra, legyen szó küzdősportról, jégkorongról, kézilabdáról vagy labdarúgásról. Vagyis egy izomsérülést kezelhetünk kötéssel, Kinezio szalaggal, flossinggal.

- Jelenthet-e hátrányt a munkádban, hogy jégkorongban vagy labdarúgásban azért ott vagy a mérkőzések többségén, míg teniszben kivitelezhetetlen, hogy minden sérülést azonnal, a helyszínen megtapasztalj? Hiszen így az adott problémánál nem Te leszel az első, aki érintkezik a sportolóval.

- Én is eddig a tévében követtem a teniszversenyeket és láthattam, hogy komolyabb sérülés esetén a fizióterapeuták vagy a masszőrök azonnal ellátják a játékost. Úgy érzem, ha az izomzatot megfelelően felkészítették a feladatra, akkor nem áll fenn a veszélye a nagyon komoly problémának. Azt tartom: előzzük meg a bajt, ne orvosoljuk! Ha megadjuk a sportban meglévő terhelést a szervezetnek, akkor a regenerálásra is figyelnünk kell! Étkezés, vitaminok, masszázs, termálfürdő, hideg-meleg váltófürdő. Nyilván egy rossz mozdulat okozhat térd- vagy bokasérülést, de ha általában megadjuk a szervezetnek, az izomzatnak és az ízületeknek a megfelelő pihenőt, akkor megelőzhetjük a komolyabb problémákat.

- Heti hány alkalomra van szükség ahhoz, hogy a sportoló a masszázs segítségével is elkerülje a nagyobb gondokat?

- Azt tartom, hogy legyen rendszer ebben! Ez ugyanolyan fontos, mint a rendszeres étkezés a rendszeres sportolás mellett. A heti egy alkalom mindig jó lenne. A labdarúgóknál a heti két foglalkozás azért ajánlott volt. A mérkőzéseket mindig regeneráló masszázs követte, az picit keményebb volt, a salakanyagot kellett kitolni belőlük. Illetve két nappal a mérkőzések előtt volt egy enyhébb, átrázó masszázs.

- A teniszezőknél viszont egy sikeres verseny esetén sokkal több mérkőzésre kerül sor, általában egy héten belül. Erre mi lehet a megfelelő módszer a sportmasszőrök szemszögéből?

- Ehhez azért ismerni kellene a mérkőzések közötti edzések intenzitását. Lehet, hogy csak átmozgató foglalkozások vannak. Ha a játékosok szervezete kívánja, akkor mérkőzések után jól jöhet egy 10-15 perces regeneráló masszázs. De azt mondom, itt is nagyon sokat számít a jeges fürdő, a hideg-meleg váltófürdő és a vitaminok használata.

- Hogyan kerültél a Balance Mozgás Központhoz, milyen kihívás vár rád?

- A tizenhét év alatt a labdarúgócsapatoknál nagyjából 44 hétvégém volt foglalt az évi 52-ből, nemrég éreztem úgy, eljött az ideje a váltásnak. Az MTK labdarúgóit a nyáron elhagytam, de utána volt egy két hónapos visszatérésem a kollégám csípőműtéte miatt. De már akkor kapcsolatban voltam Erikáékkal (Dr. Pető Erika), hiszen korábban sokat hallottam a studióról. Rengeteget beszéltem Hugyák Éva vezető gyógytornásszal, és szerencsére ők is úgy gondolták, beleférek a csapatba, a Balance Mozgás Központ koncepciójába. Nagy örömmel csatlakoztam a stábhoz, remélem, hogy jól tudunk majd együtt dolgozni!

Január egytől a Balance Sportprevenciós Központban már gyógymasszázsra is van lehetőség. Ezt különféle sportsérülések rehabilitációjának részeként alkalmazzuk. A különféle masszázsfogások segítségével nagyobb sikerrel hathatunk a gyengült izmok erősödésére, a megfelelő izomtónus visszaszerzésére, illetve a megrövidült, fájdalmas, letapadt kötőszöveteket is hatásosan kezelhetjük velük.